КОМУНІКАТИВНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ
Програма вивчення навчальної дисципліни «Комунікативний менеджмент» складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки бакалаврів зі спеціальності 281 Публічне управління та адміністрування.
Предметом вивчення навчальної дисципліни є принципи, етапи, моделі та технології організаційних комунікацій у публічній адміністрації в Україні.
Міждисциплінарні зв’язки: «Психологія», «Теорія управління», «Система публічного адміністрування», «Адміністративний менеджмент», «Менеджмент публічних установ і організацій», «Електронне врядування», «Управління персоналом публічних установ», «Політичні інститути та процеси», «Управління змінами».
Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:
- Теоретичні аспекти комунікації в публічному адмініструванні.
- Особливості взаємодії публічної влади та суспільства
1. Мета та завдання навчальної дисципліни
1.1. Метою викладання навчальної дисципліни «Комунікативний менеджмент» є формування системи професійної компетенції (знань і практичних вмінь та навичок) щодо використання принципів, інструментів комунікацій у публічній адміністрації, розвиток у студентів сучасного управлінського мислення, формування навичок розробки та прийняття управлінських рішень з урахуванням різних комунікаційних процесів.
1.2. Основними завданнями вивчення дисципліни «Комунікативний менеджмент» є:
засвоєння особливостей історичних етапів становлення комунікацій як наукового напряму та визначення їх місця в системі сучасної науки;
оволодіння сучасними механізмами спілкування людей, комунікаційного процесу в публічній адміністрації;
засвоєння знань про комунікаційну діяльність і спілкування, види і форми комунікаційної діяльності, комунікаційні мережі і створювання умов для успішного функціонування комунікацій;
освоєння навичок ораторського мистецтва, складати прес-релізи та запити про доступ до публічної інформації;
оволодіння механізму реалізації цілей комунікаційної політики Європейського Союзу;
використання ефективних видів комунікації, комунікаційних навичок, що є пріоритетними в роботі публічного службовця;
визначення специфічних особливостей документообігу у публічному секторі та особливостей комунікації у публічному адмініструванні.
1.3. Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти освітнього ступеня «бакалавр» набувають таких компетентностей:
забезпечувати представництво органу влади в різних інституціях громадянського суспільства шляхом поєднання офіційних повноважень і особистого авторитету в межах наданої компетенції;
здійснювати належне інформування громадськості про діяльність органу управління шляхом постійного зв’язку із засобами масової інформації;
налагоджувати зв’язки з громадськістю з метою забезпечення прозорості прийняття управлінських рішень за допомогою засобів масової інформації;
володіти сучасними комунікаційними технологіями.
На вивчення навчальної дисципліни відводиться 180 годин 6 кредитів ЄКТС.
- Інформаційний обсяг навчальної дисципліни
Змістовий модуль 1. Теоретичні аспекти комунікації в публічному адмініструванні.
Тема 1. Сутність комунікації: види та моделі
Тема 2. Особливості комунікації у публічному адмініструванні
Тема 3. Комунікації в системі публічної влади
Тема 4. Public relation в публічному адмініструванні
Змістовий модуль 2. Особливості взаємодії публічної влади та суспільства
Тема 5. Особливості комунікації громади з владою
Тема 6. Публічна інформація: сутність, шляхи формування та доступу
Тема 7. Комунікаційні навички публічного службовця
УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ ПУБЛІЧНИХ УСТАНОВ
Програма вивчення навчальної дисципліни «Управління персоналом публічних установ» складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки бакалаврів зі спеціальності 281 Публічне управління та адміністрування.
Предметом вивчення навчальної дисципліни є система управління персоналом публічних установ.
Міждисциплінарні зв’язки: «Система публічного адміністрування» «Електронне врядування», «Політичні інститути та процеси», «Управління змінами», «Комунікативний менеджмент», «Адміністративний менеджмент», «Теорія управління», «Менеджмент публічних установ і організацій».
.
Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:
- Формування персоналу публічної установи.
- Складові системи роботи з персоналом.
1. Мета та завдання навчальної дисципліни
1.1. Метою викладання навчальної дисципліни «Управління персоналом публічних установ» є набуття студентами знань та навичок щодо процесу управління персоналом в публічній установі, шляхів реалізації кадрової політики, вибору найбільш ефективних засобів кадрової роботи стосовно конкретної ситуації.
1.2. Основними завданнями вивчення дисципліни «Управління персоналом публічних установ» є:
вивчення теоретичних засад управління людськими ресурсами, кадрової стратегії і політики, методичних підходів щодо розподіпу завдань між лінійними та функціональними підрозділами та керівником;
оволодіння методами і стилями управління персоналом та професійного добору кадрів;
формування навичок у студентів самостійного аналізу складних ситуацій на робочому місці та прийнятті обгрунтованих рішень в галузі управління персоналом публічної установи;
оволодіння навиками управління конфліктами та стресами; оволодіння сучасними методами мотивації персоналу;
створення команд управління.
1.3. Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти освітнього ступеня «бакалавр» набувають таких компетентностей:
знання змісту кадрової роботи в публічній установі, шляхів формування і розвитку трудового потенціалу і кадрового складу організації, забезпечення його ефективного використання;
знання передумов формування певної трудової поведінки працівників і колективу в цілому, трудових відносин і управління ними з метою забезпечення балансу інтересів з позицій як економічної, так і соціальної ефективності;
знання основ формування й організації діяльності служби управління персоналом (кадрової служби) установи;
знання підходів до надання допомоги лінійним керівникам і координації їхньої роботи з кадрами в керованих ними структурних підрозділах організації;
уміння використовувати вітчизняний та закордонний досвід управління персоналом;
вміння планувати потребу в персоналі в якісному та кількісному розрізі;
вміння формувати посадові інструкції та запити на вакансію;
вміння здійснювати планування витрат робочого часу керівників та спеціалістів, нормування праці персоналу організації;
вміння здійснювати оцінку ефективності праці персоналу публічної установи, в тому числі атестацію роботи персоналу;
вміння управляти службовим розвитком персоналу установи;
вміння використання законодавчих актів та колективних та трудових контрактів та договорів для розв’язання складних соціально-трудових ситуацій та суперечок;
здатність орієнтуватися в сучасному категоріальному апараті з управління персоналом;
здатність використовувати сучасні підходи до управління персоналом;
здатність організовувати кадрове діловодство;
навички складання професійного резюме;
навички вдосконалення соціальної структури та професійно-кваліфікаційного складу персоналу;
вміння роботи в колективі, команді;
вміння здійснювати добір, відбір та розстановку персоналу організації;
вміння організовувати процес адаптації нового робітника на новому робочому місці;
вміння планувати та організовувати навчання та перепідготовку персоналу організації;
навички проходження співбесід;
навички боротьби зі стресами;
навички створення сприятливих умов праці, в тому числі управління конфліктами; розв’язання трудових спорів;
навички виявлення потреб та мотивації персоналу.
На вивчення навчальної дисципліни відводиться 120 годин, 4 кредити ЄКТС.
- Інформаційний обсяг навчальної дисципліни
Змістовий модуль 1. Формування персоналу публічної установи
Тема 1. Персонал публічної установи як об’єкт управління
Закони і закономірності, принципи, функції, методи як теоретичні основи дисципліни. Категоріальний апарат управління персоналом. Існуючі концепції і парадигми управління персоналом. Первинні погляди на персонал і їх обмеженість. Сучасні підходи до управління персоналом в змішаній економіці. Основні чинники підвищення ролі персоналу і управління ним в постіндустріальному суспільстві. Зміна змісту праці. Інтернаціоналізація і глобалізація виробництва і конкуренції. Розвиток виробничої демократії і розповсюдження соціальних прав. Сучасні системи управління персоналом.
Тема 2. Формування філософії та кадрової політики публічної установи
Зарубіжний досвід (американський, японський, російський) формування філософії організації. Місце кадрової політики у загальній політиці організації. Особливості кадрової політики на різних стадіях життєвого циклу організації. Взаємозв’язок кадрової політики й стратегії організації.
Тема 3. Ресурсне забезпечення управління людськими ресурсами
Зміст завдань маркетингу персоналу. Методологічні принципи маркетингу персоналу і його інструментарій. Напрями задоволення потребі в персоналі в організаціях Японії, США, Західної Європи і України. Основні напрями інформаційної підтримки маркетингу персоналу: вивчення моделі робочого місця, зовнішніх і внутрішніх чинників, даних ринку праці, іміджу організації-працедавця. Внутрішньоорганізаційний конкурс, перевід, наднормові роботи, розвиток персоналу тощо. Оголошення вакансій, звернення в служби зайнятості, лізинг, використання посередників і агентів по вербуванню, посередницька діяльність співробітників. Міжнародний маркетинг персоналу.
Тема 4. Аналіз робіт і формування вимог до кандидатів на вакантні посади
Проведення діагностики робочих місць. Визначення вимог до кандидатів на різні посади. Види стратегії із утримання персоналу організації. Використання послуг консультантів при відборі персоналу.
Тема 5. Кадрова служба і кадрове діловодство
Закордонний і вітчизняний досвід організації діяльності з управління персоналом. Основні відділи з управління персоналом в сучасній організації. Структура, функції і штати служб персоналу. Особливості посади менеджера по персоналу. Місце кадрової служби на підприємстві. Напрями діяльності кадрової служби. Етапи побудови організаційної структури кадрової служби. Відділ кадрів. Види та типи трудових договорів. Документальне оформлення трудових відносин. Надання відпусток, види та тривалість відпусток. Порядок звільнення. Оформлення матеріальної відповідальності робітників. Правила та порядок ведення трудових книжок. Звіти з праці. Номенклатура справ кадрової служби.
Тема 6. Планування і формування персоналу
Цілі, завдання і організація кадрового планування. Стратегічне, тактичне і оперативне планування. Роль кадрової служби в плануванні персоналу. Структурно визначене, індивідуальне і колективне планування. Напрями планування персоналу: планування складу, потреби, набору, використання, навчання, вивільнення, змін, розвитку персоналу, а також витрат на нього. Балансові, нормативні та статистичні методи планування персоналу. Модель робочого місця і його елементи. Ключові етапи процедури відбору персоналу.
Тема 7. Розвиток персоналу
Зміст поняття «розвиток», «навчання», «формування» персоналу. Професійна освіта, підвищення кваліфікації і перепідготовка. Цілі і завдання розвитку персоналу. Визначення потреби в розвитку персоналу. Методи розвитку персоналу. Внутрішньо організаційні методи навчання персоналу: наставництво, інструктаж, учнівство, ротація. Методи зовнішнього навчання: лекції, семінари, аналіз конкретних ситуацій, ділові ігри, моделювання, тренінг сенситивності, ролеві ігри, самостійне навчання та ін. Організації, що навчаються: суть, необхідність функціонування в умовах ринкової економіки.
Тема 8. Рух персоналу
Розстановка кадрів в публічній установі: основні принципи та вихідні дані. Підвищення, переміщення, пониження та звільнення як основні форми руху кадрів в організації. Етапи розвитку кар’єри та професійного зростання за М. Вудкоком та Д. Френсісом. Професійна та внутрішньоорганізаційна кар’єри. Вертикальна, горизонтальна та центробіжна кар’єра. Типи та етапи кар’єри. Організація професійно-кваліфікаційного просування працівників і планування їх трудової кар’єри. Планування і розвиток кар’єри фахівців і керівників організації. Види кар’єри: трамплін, сходи, змія, перехрестя. Інформаційний потенціал конкурсних документів: заяви, фото, автобіографії, особистого листка по обліку кадрів, дипломів, рекомендацій тощо. Професійне тестування: тести здібностей, досягнень і ситуативні тести. Види інтерв’ю: структуроване, неструктуроване, стресове, групове та ін.
Змістовий модуль 2. Складові системи роботи з персоналом
Тема 9. Керівництво та лідерство
Сутність керівництва, його стилі. Влада, джерела влади. Лідерство: основні засади, моделі.
Тема 10. Управління робочим часом працівників
Організація роботи і її вплив на ефективність діяльності працівників. Основні напрями використання робочого часу персоналу. Робочий час як основа визначення потреби в персоналі. Напрями планування робочого часу: директивне, індивідуальне, комбіноване. Принцип Парето. Аналіз АВС. Принцип Ейзенхауєра. Календар, щоденник, «органайзер», «тайм-менеджер», комп’ютерні системи організації роботи. Принципи раціональної організації часу та «тайм-менеджменту». Делегування повноважень.
Тема 11. Створення сприятливих умов праці
Санітарно-гігієнічні, психофізіологічні, естетичні та морально-психологічні особливості умов праці в організації. Вимоги до робочого місця працівника: паспорт робочого місця, планування робочих місць. Принципи національної політики з охорони праці. Класифікація умов праці. Соціальний клімат в колективі як передумова формування сприятливих умов праці. Створення сприятливих морально-психологічних умов праці. Роль колективу. Відношення до конфліктів в організації. Регулювання і вирішення конфліктів. Поняття, ознаки, стадії, механізм і типологія конфліктів. Причини і наслідки конфліктів в організації. Форми і види адаптації працівників. Спеціалізовані програми адаптації. Етапи адаптації та управління процесом адаптації.
Тема 12. Оцінювання персоналу
Мета оцінки персоналу. Вимоги до оцінки кадрів. Зміст і види ділової оцінки персоналу. Оцінка роботи фахівців і керівників. Чинники, що впливають на результати оцінки персоналу. Методи оцінки персоналу. Критерії оцінки персоналу. Комплексна оцінка праці на основі використання рейтингу. Підготовка і проведення оцінки. Місце і суб’єкти оцінки. Періодичність оцінки і її технологія. Особливості оцінки особистого внеску працівника. Атестаційна бесіда, її мета і функції. Види і методи атестації персоналу. Етапи проведення атестації. Чинники підвищення ефективності оцінної бесіди. Юридичний аспект оцінки персоналу.
Тема 13. Мотивація і стимулювання персоналу
Потреби і очікування. Мотив і стимул. Раціонально-оцінний процес. Загальний механізм мотивації. Опис людини в мотиваційних теоріях. «Х-теорія» Тейлора, «Y-теорія» Макгрегора. Теорія людських відносин. Теорія «Z» Оучи. Теорія ієрархії потреб Маслоу. Практична значущість концепції Маслоу. Теорія потреб Альдерфера. Концепція мотиваційних потреб Макклеланда. Теорія двох чинників Херцберга. Значення теорії Херцберга. Теорія трудової мотивації Аткинсона. Теорія справедливості Адамса. Теорія посилення мотивації Скінера. Теорія мотивації Врума. Модель мотивації Портера-Лоулера. Основні сфери мотивації. Самомотивація і мотивація керівником. Мотивація завданням, групою, організацією і суспільством. Стимулювання персоналу в теорії управління. Види стимулів. Індивідуальне стимулювання працівників. Механізм стимулювання, його складові. Базові системи стимулювання: стрибкоподібна, компенсаторна, пропорційна, на підставі перерозподілу доходу, степенева. Модель матеріального стимулювання персоналу підприємства. Форми та системи індивідуальної заробітної платні та їх моделі. Форми індивідуальної зарплати: тарифна, почасова, відрядна, участь в доходах, премії. Системи заробітної платні: пряма відрядна, відрядно-преміальна, відрядно-прогресивна, акордна, проста почасова, почасово-преміальна.
Тема 14. Надання лізингових та аутсорсінгових послуг у галузі управління персоналом
Послуги рекрутингових агенцій при доборі персоналу. Міжнародне співробітництво при лізингу та аутсорсингу персоналу.
Тема 15. Ефективність управління персоналом
Зміст категорії «ефективність». Види ефективності в організації. Підходи до оцінки ефективності менеджменту персоналу. Методики оцінки якості праці і методики, що оцінюють результати праці, продуктивність праці. Критерії ефективності роботи підприємства. Показники економічної ефективності кінцевих результатів. Показники якості, результативності і складності роботи. Показники соціальної ефективності. Ефективність управління персоналом.